5

Need for Speed: ProStreet - гра, що кинула виклик традиціям [Доповнено]

Need for Speed: ProStreet стала великою несподіванкою для шанувальників серії. Багато хто не міг збагнути, як та сама франшиза, що завжди славилася бунтарським духом, раптом опинилася у рамках закритих офіційно ліцензованих перегонів.

Гравці лютували й не хотіли миритися з тим, що знайомі й улюблені правила були поламані. Як так сталося, що прибрали копів, прибрали трафік з доріг і взагалі викреслили відкритий світ? Як?!

Всі скріни з PlayStation 2 версії, котра працює через PCSX2
Всі скріни з PlayStation 2 версії, котра працює через PCSX2

ProStreet розколола раніше злагоджене ком'юніті на два табори: одні гру зненавиділи, іншим же припав до смаку оновлений сетинг. Згодом Electronic Arts повідомила, що, хоча гра продалася мільйонами копій, вона все ж не виправдала покладених на неї очікувань.

Результатом переосмислення стало повернення до більш звичного формату — NFS: Undercover, однак і в цій грі видавець стикнувся з труднощами. Саме з цього періоду в серії почалися серйозні проблеми, що частково відчутні й досі.

Corolla - королева дріфту
Corolla - королева дріфту

Але повернімося до ProStreet. Що ж саме нового принесла ця частина?

  • Концептуальний зсув.
    Серія відійшла від нелегальних вуличних перегонів і поліції — тепер це організовані «showdown»-змагання на закритих трасах. Цей відхід від відкритого світу й поліцейських погонь — головна причина невдоволення багатьох гравців.
  • Формати перегонів.
    Чотири основні дисципліни — Grip, Drift, Drag, Speed. Гравці відзначали різноплановість подій, але скаржилися, що дизайн деяких режимів може швидко набридати.
  • Фізика та пошкодження.
    Уведено новий фізичний рушій і реалістичну систему пошкоджень — удари впливають на поведінку машини. Це сприйняли як рух у бік симуляції, проте думки щодо балансу між реалізмом і аркадністю різняться.
  • Тюнінг і кастомізація.
    Autosculpt і вітрова труба (wind tunnel) — зовнішні правки впливають на аеродинаміку й характеристики;
  • Штучний інтелект і складність.
    ШІ іноді поводиться агресивно, трапляються різкі стрибки складності — це створює відчуття «несправедливих» перегонів у деяких гравців.
Ford GT40 - абсолютний чемпіон за свої гроші
Ford GT40 - абсолютний чемпіон за свої гроші

Ще треба зазначити, що саме з цієї частини на PC-платформі почалися серйозні технічні проблеми.

  • падіння FPS;
  • зависання в головному меню;
  • непрацююча кнопка «ОК» у деяких версіях;
  • примусове обмеження 30 FPS після певних патчів;
  • DRM-система для retail-версій, яка несумісна з багатьма конфігураціями тощо.

Більшість проблем можна вирішити фанатськими патчами чи запуском через емультор, але негативний досвід для багатьох гравців усе одно залишився.

PS2 vs PC
PS2 vs PC

Але не будемо зосереджуватися лише на мінусах — згадаємо й позитивні сторони ProStreet:

  • Графіка та візуальна подача.
    Картинка стала дуже приємною: реалістичні моделі машин, вдосконалені шейдери та сучасні візуальні ефекти. Дим і спецефекти й досі виглядають вражаюче.
  • Баланс між аркадою і симуляцією.
    Завдяки новому фізичному рушію керування стало менш аркадним — з'явилася відчутна вага, яка впливає на гальмування і проходження поворотів. Багато хто вважав це кроком уперед.
  • Атмосфера та саундтрек.
    Подача «шоудаунів», звуковий ряд і музика створюють потрібний тон і драйв. Багатьом сподобався діджей/коментатор, який супроводжував прогрес гравця.
Pagani Zonda - дорого, але всі будуть ковтати пиляку позаду вас
Pagani Zonda - дорого, але всі будуть ковтати пиляку позаду вас

Трохи про проходження гри

В ProStreet є відчутний дефіцит трас.
На перших етапах кар’єри різноманіття майже немає, і лише ближче до середини гри відкривається кілька додаткових дисциплін, котрі дозволяють поїздити новими маршрутами, але в цьому і проблема - як тільки ви отримаєте доступ до Drag Wheelie та Speed Challenge, то у вас відкриється абсолютно все (а це, нагадаю, лише 50% кар'єри).

Не менш суперечливою виглядає система прогресії та балансу. Для проходження зовсім не обов’язково дотримуватись всієї кар’єрної гілки.
Також замість покупки машин під нові дисципліни, достатньо пропустити певний вікенд і дочекатися наступного Showdown-фестивалю, де гравцю безкоштовно надають потрібне авто з яким можна повернутися до пропущеного вікенду і безболісно пройти його!
Це дозволяє надзвичайно економити кошти та вкладати їх у вдосконалення дійсно потужних моделей на кшталт Pagani Zonda, отримуючи відчутну перевагу.

Ситуацію ще більше спрощують призові картки, які випадковим чином дарують гроші, апгрейди чи навіть безкоштовні автомобілі. У результаті вже приблизно на середині гри гравець може мати у своєму гаражі найтоповіші машини, що значно полегшує подальші заїзди. Це призводить до того, що виклик головного суперника — Ryo Watanabe — стає доступним ще на позначці близько 60% проходження, і перемога над ним не виглядає надто складним завданням.

Купа завдань не пройдені, а ви вже перемогли...
Купа завдань не пройдені, а ви вже перемогли...

Також є питання до дизайну певних скоросних трас...
Якщо ми приймаємо участь у ліценійних гонках, то як організатори фестивалю допускають заїзди на ділянках дороги де не відремонтовано дорожнє полотно?!
Це ж дуже небезпечно!!!
Я розумію, що таким чином розробники хотіли домогтися більшого різноманіття під час Speed Challenge, але ж є певні і доволі логічні обмеження у ліцензійних перегонах...  

Варто окремо зупинитися на системі пошкоджень і ремонту.
Ремонтувати машину можна або за готівку, або витративши попередньо придбані купони на ремонт.
На перший погляд це просто, проте тут корисно ввімкнути «внутрішнього бухгалтера»: якщо ви розбили дорогий суперкар, оплата ремонту готівкою може виявитися критично дорогою — сума інколи перевищує сотні тисяч (ігрової валюти). У такому випадку краще використати купон: він дозволяє відновити будь‑яку машину за помірну суму — 10k при дуже серйозних пошкодженнях, або 5k, якщо ушкодження незначні.

Практична порада: тримайте в запасі принаймні кілька купонів на ремонт, якщо у вашому гаражі присутні дорогі екзотичні авто. Ремонт за готівку має сенс лише тоді, коли його вартість помірна і не перевищує 5k, інакше економічно вигідніше використати купон. Це дозволить вам уникнути ситуацій, коли одна невдала аварія різко спустошить ваш гаманець!

Також можу вам порадити робити бекапи своїх збережень перед придбанням якогось дорого авто бо може виявитися так, що воно зовсім не буде відповідати вашим очікуванням!
Також бекапи рекомендуються перед заїздами на суперкарах, якщо у вас майже "порожні кишені" і обмаль жетонів на ремонт - без грошей та розтрощеним авто можна "софт-локнутися" і вам доведеться перепроходити початкові етапи гри для зароблення необхідних коштів для ремонту.
Це, знов ж таки, питання до балансу гри...

Трохи даних для розуміння відмінностей версій гри
Трохи даних для розуміння відмінностей версій гри

Висновок

Особисто я детально ознайомився з цією грою лише зараз. На релізі нормально пограти не вийшло через технічний стан гри і тому, що мій тогдашній ПК не міг стабільно її тягнути. Потім гра випала з поля зору і тільки тепер я до неї повернувся.

Дивлячись на ProStreet зараз можу сказати, що це скоріше експериментальний проєкт, через який видавець намагався перевірити настрої аудиторії. На момент релізу гра не виправдала сподівань EA, а подальше повернення до старої формули не реабілітувало франшизу. Проте саме ProStreet стала поштовхом для появи повноцінних гоночних проєктів типу Shift і Shift 2.

Щодо сьогодення, то на фоні загальної стагнації серії зараз ProStreet вже не виглядає провальною частиною — у ній є сильні ідейні рішення й цікаві механіки (хоча і питання до балансу в цій грі у мене теж є).
Тим не менш, якщо ви пропустили ProStreet на релізі — спробуйте зараз і може гра вам навіть сподобається!

P.S.  Читав, що існуючі фікси на PC усувають всі проблеми, але щоб не паритись із тими файлами я вже на автоматі завантажив консольну версію гри.

На PC через PCSX2 ProStreet  виглядає просто чудово. Якби я не знав, що це консольна версія, то цілком повірив би, що то старша NextGen гра. Графіку видають, хіба що, дуже спрощені тіні та навіть це я не одразу помітив.

Оцініть пост:
5
Коментарі
CozySoulsliker
CozySoulsliker
03.09.2025, 21:15

"відчуття несправедливих перегонів у деяких гравців" - ахах, когось обігнали і вони вирішили, що це несправедливо,лол. Топова частина, люди дурні, що захейтили і незрозуміли її. Система пошкоджень змушувала їздити обережніше, ніж в порередніх частинах, інакше можна було й не доїхати. Відчуття руху було сильне, машина відчувалася важкою, на відміну, знову ж таки, від попередніх ігор, де ти їздив на іграшковій модельці. Вважаю що якраз цей баланс між аркадністю і реалізмом був досягнутий ідеально - настільки, щоби додати відчуття новизни і трохи почати думати, як їхати обережніше, краще водити, але, при цьому, не настільки безжально, як в якомусь дірті, де від одного удару вже відвалювалися бампера і можна, в принципі, починати наново. Це була гра де було цікаво їхати без перегонів з поліцією бо просто сама базова функція гри - їзда по автотрасі - була класно зроблена.

Reply

Відповісти

Fray
Fray
03.09.2025, 21:39

Ну це більше стосується не того, що тебе перегнали і ти відчуваєш несправедливість😁 Це до того, що складність стрибає там де не повинна. Тобто в одному вікенді можуть бути перегони досить різних ступенів складності, чого за логікою бути не повинно! І виходить, що ти бодаєшся з якоюсь гонкою, а коли переходиш на наступний рівень, то з легкістю перемагаєш всіх супротивників.

Reply

Відповісти

CozySoulsliker
CozySoulsliker
03.09.2025, 22:35

Це і є життя - іноді стикаєшся з труднощами там де не мав би, а там де очікував - проскакуєш)

Reply

Відповісти

Fray
Fray
05.09.2025, 13:20

Чим далі проходжу тим більше розумію, що з балансом у гри проблеми! Якщо підходити до геймплею обачно і не тринькати гроші, то у певний момент противники перестають представляти загрозу - і це така-собі ідея. Виходить так, що якщо спочатку пропускати деякі етапи для котрих в тебе немає автівки, то згодом ти їх отримаєш безкоштовно як приз і зможеш повернутися до непройдених етапів. На цих етапах твоя призова автівка одразу рве всіх супротивників. Далі ти можеш вибити призову картку на придбання автівки безкоштовно. І на тому етапі де я грав у магазині вже був відкритий Ford GT40. З цією машиною перемоги стали нескладними, а потім я ще раз отримав таку картку і у той момент у салоні була у доступі Pagani Zonda... Чи треба казати, що з Pagani весь подальший GRIP перетворився на цирк де я йду попереду випереджая супротивників на 10-20 секунд! Може далі щось змінеться, але поки це виглядає геть неправильно!

Reply

Відповісти

Fray
Fray
05.09.2025, 17:48
(відредаговано)

UPD: Нічого не змінилось - гра пройдена. Трохи оновив огляд та додав даних з приводу версій гри.

Reply

Відповісти