5

Test Drive 4+5 [Ретро-огляд: як серія еволюціонувала на PS1]

Після проходження Test Drive 6  та Test Drive: The Brotherhood of Speed  я вирішив допройти всі частини серії, які вийшли в епоху PlayStation One — інакше виходив якийсь неповноцінний досвід: не зрозуміло, як саме серія увірвалася на PlayStation і чи встигла еволюціонувати за час свого життя на цій платформі.

Цього разу — огляд «2 в 1»: розглянемо Test Drive 4 і Test Drive 5, а також трохи повернемося до TD6.

1997 — на PlayStation One раптово з’являється Test Drive 4

Чому «раптово»? Тому що востаннє частина серії виходила ще у 1990 (Test Drive III: The Passion), причому ще на DOS.
Видавець Accolade  вирішив «змахнути пил» зі своєї старої франшизи й вийти на сучасні платформи того часу — PlayStation та ПК з Windows 95.
Розробник — Pitbull Syndicate.

Концепцію не міняли: це аркадні перегони проти ШІ на дорогах, що імітували реальні міські траси. Маршрути були заповнені трафіком і поліцією, яка могла почати погоню, якщо помічала порушника.

Єдиною суттєвою зміною був акцент на зовнішню камеру - тепер ви могли роздивитися свою автівку і продуктивність самої гри - перші частини гри йшли на своїх платформах з фпс, котрий міг бути менше 10!!!
Так - у це складно повірити і ще складніше усвідомити, але тоді це було нормою (вже уявляю очі власників моніторів з частотою у 240Гц)

Нічне місто прекрасне завжди - навіть у такій низькій роздільній здатності
Нічне місто прекрасне завжди - навіть у такій низькій роздільній здатності

Автівок у грі стало більше: тепер в автопарку було 14 машин (не 2-3, як в перших частинах) — для кінця 90-х це вражало. Усі вони були ліцензованими — супер-кари й масл-кари.

На релізі пресі найбільше подобалась візуальна складова і незвично довгі етапи: це не заїзди по колу, а швидкі поїздки від точки A до точки B. Ідея з трафіком і поліцією також сприйнялася позитивно.

До дратівливих моментів віднесли управління. Загалом воно адекватне, але якщо хтось із опонентів зачепить тебе або ти зачепиш узбіччя, машина може піти в некерований «пірует», з якого дуже важко вийти — і це практично гарантує останнє місце в заїзді. Через це, до речі, раніше похвалений трафік іноді дратував через часті зіткнення.

Дивним для мене виявився і той факт, що на пізніх етапах гри ШІ може використовувати автівки, котрі ви можете отримати лише як винагороду за проходження того турніру де ви ті машини і побачили, а найдивніше те, що після оримання цих бонусних машин ви все одно не зможете їх використовувати у сюжетних чемпіонатах. Їх роль зводиться лише до транспорту для режиму Single Race. Якось це не логічно!

До мінусів додам ще звук — саме якість звуку на PS1: він виглядає блякло й «з якоїсь діри». Можливо, на ПК ситуація краща — у деяких відгуках саунддизайн хвалили, але на PS1 це дійсно жах (слухай у відео).

I Believe I Can Fly
I Believe I Can Fly

Сучасному гравцеві TD4  усе ще може здатися цікавою забавкою, але поріг входження високий: гонки важкі, перші місця даються нелегко. Система збереження тут «халтурна» з погляду сьогодення: якщо починаєш турнір, то треба пройти його за один захід — збережень між заїздами немає, а в турнірі мінімум 5–6 гонок. Також дивно, що немає можливості перепройти конкретну гонку: зіткнення з трафіком може зруйнувати весь турнір, а збережень між гонками, нагадаю, НЕМАЄ.

На емуляторі ситуацію рятує «save states», але на «оригінальному залізі» це була б справжня мука — якщо хтось пройшов TD4 на справжній PS1 у той час, моя тобі шана!

Висновок по TD4: експериментальна гра серії на новій платформі від нового розробника (Pitbull Syndicate).
Є свої плюси й мінуси. Дратівливих моментів трохи більше, але, як би там не було, людям гра сподобалась і продажі були досить великі (~850k копій), а тому продовження не забарилося.

1998 — виходить Test Drive 5

Розробник той самий; команда врахувала попередню критику й масштаб проекту зріс.

  • Автопарк збільшився до 28  машин (було 14). Моделі деталізованіші.
  • Локації та маршрути доопрацьовані: заїзди стали різноманітніші, їх кількість зросла до 18  (було 6).
  • Робота над звуком призвела до помітного покращення: претензій до якості стало значно менше, трек-лист розширено.
  • Управління переробили — машину стало легше контролювати; знос і виведення з заносу тепер простіше виправляти.
  • Система збереження теж виправлена: тепер можна зберегти прогрес після кожної гонки.

Однак дивно, що й досі немає окремої кнопки «RETRY» для перегравання гонки!

Є своєрідний «костиль»: можна пройти гонку, зберегтись в кінці, почати наступний етап і, у випадку провалу, вийти в головне меню та завантажити попередній сейв — але чому не додати просту можливість перезапустити трасу одразу — незрозуміло.

Міський трафік, до речі, теж ліцензований, хоча і низькополігональний
Міський трафік, до речі, теж ліцензований, хоча і низькополігональний

Зробили регрес поліції: офіцери тепер ганяються лише за тобою. У попередній частині патруль міг підхопити першого, кого помічав — це здавалося логічнішим, а в TD5 цей момент змінили.

В цілому гра зроблена за канонами сиквелів - все те саме, але більше та ефектніше.
Test Drive 5 - це така-собі покращенна версія Test Drive 4.

І тут можна було б подумати, що гра повинна була принести ще більше коштів, але ні.
Цього не сталося через те, що на ринку, приблизно у той самий час, з'явився NFS 3: Hot Pursuit  і як би Test Drive 5  не перевершувала Test Drive 4  але з Hot Pursuit  тягатися не могла.

Іронічно, але саме Test Drive  дав поштовх для появи Need for Speed, після чого сам втратив лідерство і опинився в тіні свого наступника. «C’est la vie»

TD6  у свою чергу став останнім «цвяхом» у кришку труни серії на PS1: він майже не еволюціонував і продовжував топтатися на місці, тоді як NFS  ставала все кращою й кращою.
Потім і з NFS  сталася біда, але це вже зовсім інша історія...

Звір-машина
Звір-машина

Загальний висновок

Сьогодні ці ігри — скоріше музейний експонат, ніж сучасна розвага, але якщо заглибитися в епоху серії, радив би саме Test Drive 5 — вона найзбалансованіша і найприємніша для проходження.

Я не вважаю TD4/5/6  поганими — це продукти свого часу, до яких сучасному гравцю треба підходити з розумінням епохи!

Test Drive 4 [Відео геймплею]

P.S.  Хочу ще раз підкреслити, що у Test Drive 4 просто якась скажена складність, якщо грати НЕ  через емулятор, а як було задумано - через відсутність сейвів після гонки і через те, що весь турнір треба проходити за одну сесію, гра перетворяється на каторгу!

На цьому відео я, заради чистоти експерименту, проходив гонку за "один дубль" (без використань швидких сейвів) і пройти цей етап на перше місце (а в цьому кубку лише так можна пройти далі) вийшло аж з 7-го  разу! З сьомого, рідна матинка, РАЗУ, а це ж лише одна гонка із багатьох, що є у турнірі!!!

Я не уявляю як можна було пройти цю гру на оригінальній PS One! Якщо ви подивились відео повністю, то бачили скільки підступних ситуацій там було, а це ж було саме вдале проходження цієї гонки!

Test Drive 5  [Відео геймплею]

Оцініть пост:
5
Коментарі
Fray
Fray
18.09.2025, 22:46

Далі йде перша частина Test Drive: Unlimited. Знов є дві версії - для ПК/Xbox360/PS3 та для PS2/PSP і, як завжди, вони відрізняються. Хто проходив гру? На якій платформі краще грати (графіка значення не має), де експірієнс краще?

Reply

Відповісти

LLeeepps
LLeeepps (Назарій Семенюк)
21.09.2025, 09:46

Я проходив лише на PSP TDU. Не знаю, як на інших платформах грається, але на PSP - це одна з найкращих гонок. До речі, пробували Midnight Club? Я собі десь з рік тому купив PS3 для колекції і вирішив вперше пограти Midnight Club Los Angeles і вона навіть зараз грається дуже круто, шкода що раніше для себе не відкрив цю серію. Хоча що ще можна було очікувати від старих Rockstar

Reply

Відповісти

Fray
Fray
21.09.2025, 12:04

До Midnight Club ще не дійшов, але подібну L.A. Rush вже скачав.

Reply

Відповісти

LLeeepps
LLeeepps (Назарій Семенюк)
21.09.2025, 19:54

Про LA Rush не чув раніше, а от Midnight Club рекомендую пограти. Я б і сам з радістю пограв зараз, але на PS3 FPS не дуже стабільний, від цього дивний інпут лаг, що для гонки дуже критично. А з ПК-подібного заліза з емулятором в мене лише Steam Deck, а він емуляцію PS3 не вивозить

Reply

Відповісти

Fray
Fray
21.09.2025, 21:32

Так у Midnight Club Los Angeles стоїть статус лише "Ingame" https://rpcs3.net/compatibility?g=Midnight+Club#jump Тобто вона може і працює, але потребує дійсно потужного заліза. Треба подивитись на ютубі як воно... Бачу, що на PSP через емулятор гра нормально робе, але чи відповідає мобільна версія повноцінному експірієнсу - питання...

Reply

Відповісти

Fray
Fray
22.09.2025, 08:44
(відредаговано)

Спробував емулювати, але результат дуже не дуже! Зате скачав третю частину - раніше теж не проходив.

Reply

Відповісти