Need for Speed: Most Wanted [Огляд через 20 років: графіка, поліція і технічні пастки]

Сьогодні на огляді культова частина NFS — нарешті я, у своєму марафоні ретро-перепроходження, дістався і до неї!
Було дуже цікаво подивитися на гру через 20 років після її виходу і зробити якісь нові для себе висновки.
Є й трохи інформації (як позитивної так і не дуже), котрою я хотів би поділитися і з вами!
Мабуть ви вже бачили мої недавні огляди на Underground та Underground 2 (а якщо ні — подивіться, може зацікавить). І оскільки я проходив ці ігри одну за одною, мені було простіше їх порівнювати й оцінювати не лише через призму ностальгії.
Так от...
Перше, що впадає в око — рівень графіки, який помітно змінився порівняно з попередніми частинами. Моделі автівок виглядають сучасніше та реалістичніше, відображення на кузові стали ще крутішими, збільшилася загальна деталізація відкритого світу, можна споглядати динамічну зміну освітлення. Умовно в грі є три варіанти погоди — похмура, сонячна та дощова.
Треба також відзначити, що грі відвели осінню пору року. Багато хто каже, що це додає класної атмосфери.

Цікавий факт: версії гри для ПК, Xbox 360 та GameCube — це, скажімо так, побічні продукти, які розроблялися окремими командами, а основна розробка від Black Box була зосереджена на версії для PlayStation 2.
На мою думку, це цікавий момент: по-перше — це говорить про те, що навіть з такої непотужної платформи можна було вичавити класну картинку; по-друге — у 2005 році база гравців на PS2 була настільки велика, що фактично перекривала нову й більш потужну консоль на кшталт Xbox 360. Але графіка — це ще не все.
Розробники змінили формулу геймплею - зібрали в купу найвдаліші механіки, що вже зустрічалися в серії NFS. Таким чином у гру повернулася поліція, але щоб механіка була цікавішою, ввели систему рівня розшуку: чим довше ви тікаєте — тим вищий рівень і тим більше копів ганяється за вами. Змінюється не тільки кількість поліцейських авто, а й їх «клас»: з кожним новим рівнем поліція стає дієвішою, агресивнішою і додає більше незручностей у вигляді пасток — мобільних блокпостів зі шипами, бригад-перехоплювачів на броньованих машинах та навіть гелікоптер.
Якщо ж вас упіймають — існує ризик втратити авто!
А щоб гра не була "в одні ворота", гравцю дали методи протидії: щоб швидко втекти або хоча б позбутися декількох переслідувачів, по всьому місту є точки взаємодії — водонапірні вежі, заправки, опори недобудов чи рекламні щити. Якщо вчасно в них врізатися, ці споруди падають на наздоганяючих копів і виводять їх з ладу.
Тож додавання поліції трохи оживило відкритий світ. З одного боку, у місті все ще немає чого робити — це ті самі декорації без пішоходів, як у Underground 2; з іншого — така «розвага» трохи оживляє цей мертвий світ.

Головне нововведення — список «Найбільш розшукуваних».
Наразі маємо 15 позицій із своєрідними босами. Щоб викликати кожного з них на дуель, треба виконати кілька обов’язкових завдань: це можуть бути різновиди класичних режимів гонок, або взаємодія з поліцією — пошкодити певну кількість авто копів, завдати шкоди місту на конкретну суму, перевищити швидкість у зонах із радарами або втекти за відведений час.
І от тут затесався, може, й невеличкий, але все ж мінус гри — репетативність!
Для кожного «боса» треба набрати певну кількість очок «хаосу», назвемо це так.
Кожного разу ця цифра зростає, і доводиться все більше й більше часу витрачати на одноманітну дію — втечу від поліції. З часом навіть знаходиш місця, де можна просто зупинитися й "колупатися в носі", доки спливає таймер і нараховуються потрібні очки «досвіду».
Дуже швидко це починає дратувати!
На момент релізу це сприймалося інакше, адже сама ідея гонитви з копами була новою «фішкою». Тобто зараз це здається більш очевидним мінусом, ніж у 2005-му.
Ще один незрозумілий момент — непостійність складності AI.
То гра проходиться дуже легко, то раптом трапляється надзвичайно складний епізод, а після цього складність знову падає.
Від чого це залежить — не зрозуміло.

Після виконання завдань і перемоги у перегонах з вами зв’язується сам «Найбільш розшукуваний» і пропонує потягатися. Якщо ви його перемагаєте, отримуєте можливість зіграти в таке собі «колесо фортуни»: вам дають декілька карток, з яких можна обрати бонуси за виграш. Частина карток відома (апгрейд двигуна, візуальний стайлінг чи купон-відкуп від поліції), інша — закрита і найцікавіша, бо в одній із закритих карток може бути автівка переможеного боса. Тобто можна не ризикувати й одразу взяти апгрейд, або ризикнути й спробувати виграти машину суперника — шанси непогані, вам дозволяють відкрити дві з трьох закритих карток.
Про режисуру та подачу сюжету також треба сказати: відтепер стежити за історією стало цікавіше, бо саме з цієї частини в серії з’явилися повноцінні катсцени. Текстові описи та слайдшоу у стилі коміксів відійшли в минуле. До того ж у сюжетних роликах беруть участь справжні актори — відзняте відео пропустили через фільтри й зробили своєрідну ігрову стилізацію. Такий хід дозволив краще поринути в атмосферу: у персонажів з’явилися емоції, які важко було б передати звичайними ігровими механізмами того часу. Лайк розробникам за таке елегантне рішення.
Щодо музики...
Як і в NFS: Underground, у цій частині саундтрек підібраний неймовірно точно. Кожна пісня ідеально пасує до шаленого геймплею, а сама збірка поза грою слухається як цілісний альбом з чистою адреналіновою атмосферою!

Але тепер — до неприємних речей: технічна складова гри. Не пам’ятаю, щоб у мене були якісь проблеми з грою у 2005-му, але зараз у гравців можуть виникнути кілька нюансів.
Перше і відносно незначне — відсутність підтримки широкоформатних екранів. Звісно, зараз є фікс, який вирішує це, але дивно, що в грі й досі не було нативної підтримки widescreen. Поясню далі, чому це дивно.
Друге — і це вже дійсно прикра й доставуча проблема: у Need for Speed: Most Wanted фізика й логіка гри прив’язані до частоти кадрів.
«Ну і що — зараз гра стабільно піде навіть на калькуляторі!» — можете сказати ви, і це правда, але саме в цьому криється пастка.
При стабільних 60 FPS рушій іноді «пропускає» кадри фізичного циклу. Це проявляється у вигляді дивних статтерів — особливо помітно у перегонах із великою кількістю трафіку. На моніторі з частотою 60 Гц і рівно 60 FPS виникає «боротьба» між рендером та розгорткою монітора. Навіть якщо увімкнено VSync, це може давати мікро-статтери. Зниження FPS до ~59–58 трохи стабілізує картинку, бо рушій перестає «наздоганяти» розгортку.

Чому так відбувається? Все через те, що монітори не дають «чисті» 60 Гц: частіше це значення близько 60 (наприклад, 59,94 Гц чи 59,79 Гц), і відбувається десинхронізація таймінгів гри — це призводить до статтерів або до пришвидшення ігрового процесу. Мало приємного, скажу я вам. Можливо на моніторах із великою герцовкою гра веде себе ще гірше (не мав змоги перевірити)...
Третє (і можливо не для всіх важливе, але для мене суттєве) — постобробка в ПК-версії.
Це просто жах: неймовірно сильний bloom і blur. У налаштуваннях можна вимкнути постобробку, але тоді відключаються й інші графічні ефекти, яких я не хотів би втрачати.
Спочатку я пробував ставити фіксовану частоту кадрів у 59 FPS, вимикав пост-ефекти, але в довготривалій сесії гра все одно починає поводитися дивно.
Саме тому я вирішив проходити гру через емулятор PCSX2 (вже не вперше він мене виручає).
На диво, PS2-версія виглядає дуже добре і має трохи інший фільтр, через який гра стає більш «сонячною».
Опціонально можна встановити HD-текстури, які значно кращі за ПК-версію (всі скріни з огляду - це PS2-версія гри з HD-текстурами) і завдяки користувацьким патчам можна позбутися ефекту розмиття у русі.
А ще тут за дефолтом є підтримка широкоформатних екранів і ніяких фіксів не треба. Дивно, що консольна версія вже вдруге має нативну підтримку 16:9 (у консольній Underground 2 вона теж була), тоді як на ПК доводиться ставити фан-фікси.

Але й тут є підводний камінь: консольну версію довели до межі продуктивності, тож гра не могла тримати стабільну кадрову частоту. Через це FPS у ній динамічний — у «важких» сценах на оригінальному залізі трапляються просідання кадрів і при емуляції ці провали також відчутні.
На щастя, проблему можна вирішити: достатньо підняти швидкість емулювання до 180% — у налаштуваннях PCSX2 це робиться буквально в один клік.
Що за лаштунками?!
Need for Speed: Most Wanted й досі може подарувати купу емоцій і кинути виклик.
Зараз гру можна довести до приємнішої і більш сучасної картинки, але все упирається в технічний стан!
Якщо зазначені проблеми на початкових рівнях майже не помітні, то далі, при збільшенні темпу, вони починають проявлятися й шкодити геймплею.
Можна експериментувати на ПК з фіксами або грати на емуляторі, але все це перетворюється на костилі й танці з бубном.

Якщо ви готові миритися з усім цим і пройти шлях «лікування» гри — то й зараз можна отримати від неї насолоду. А якщо ви з тих, хто любить просто інсталювати й грати — краще не чіпати гру і залишити свої ностальгічні спогади у спокої!
В любому випадку, слід пам'ятати, що гра отримала велике визнання, продалася мільйонами копій і навіть отримала премію Racing Game of the Year!
P.S. YouTube, як завжди, спотворив відео до невпізнанності, але загальне розуміння про продуктивність гри на емуляторі отримати можна.
Які пам'ятаєте історії пов'язані з грою? 🤷♂️ Які враження отримали при першому запуску? 🚔🚘 Що скажете з приводу описаних негараздів гри і як би ви поступили: 🤓 - Фан-фікси на ПК, - Грати на емуляторі PS2, - Залишити в пам’яті як було. P.S. А може хтось, хто шарить у цій темі розтлумачити чому YouTube так сжимає відео, що воно стає неймовірно потворним? Я ж завантажую нормальний запис без всіляких артефактів, а на виході отримую ось це! Як і чому у інших воно нормальної якості? Яке чарівне слово потрібно знати і кому його казати, щоб все було як треба?!
Відповісти
Зацікавила версія PS2, треба буде спробувати. Стосовно YouTube - тиснеш ПКМ на своєму відосі в плеєрі Ютуба - "статистика для сисадмінів" і бачиш, шо в тебе кодек (codecs) avc1 - це початковий кодек, який дає найнижчу якість і дуже пікселить картинку, особливо динамічну. Щоб отримати кращий кодек - відос потрібно завантажувати мінімум в якості 1440p, тобто відос має бути у роздільній здатності 2560х1440, і тоді Ютуб дасть кращий кодек - vp09. В мене Full HD монік, тому я завжди рендерю записані відоси в програмі монтажу в 2560х1440, якщо планую заливати їх на Ютуб. Також є третій найкращий кодек - av01, який відповідно дає найкращу якість відео, але його Ютуб надає тільки відосам які набирають багато переглядів, тобто з часом Ютуб сам їх перекодує в av01. Якось так)
Відповісти
Ок, дякую за відповідь!
Відповісти
А бітрейт відео якось впливає на кодек? Адже може бути і FullHD, але з просто космічним бітрейтом? Чи Ютуб його все одно сшакалить в кашу?
Відповісти
Ні, не впливає, космічний бітрейт не спасе) Ютуб завжди шакалить, тому тут рішає кодек. Для Full HD хороший кодек Ютуб дає тільки розкрученим каналам.
Відповісти
Цікаво, треба буде детальніше про це пошукати 🤔 Добре що я граю і записую одразу у 2к і виглядає воно майже як у грі :) Тільки чомусь темніше ¯\_(ツ)_/¯
Відповісти
Щось було в ній таке, що гра не просто вистрілила - вона прямо таки бомбанула в свій час. Шкода, що зараз нфс прикрили і не можуть зробити із нею нічого подібного.
Відповісти